26 Σεπτεμβρίου 2016

Ιστορική αναδρομή:Mάρκετινγκ (από την αρχή έως σήμερα)


 Το σημερινό θεωρητικό και πρακτικό μάρκετινγκ που για πολλούς φαντάζει σύγχρονο και ανανεωτικό, στην πραγματικότητα φέρει και εμπεριέχει σημάδια προσαρμογής, εξέλιξης και ανάπτυξης από ιστορικές και μεταβατικές περιόδους της ανθρωπότητας.

Από την βιομηχανική επανάσταση ως τις μεταπολεμικές περιόδους του Β' Παγκοσμίου πολέμου και ως σήμερα, εποχή του μονοπωλιακού καπιταλισμού, της ευμάρειας, των ανισοτήτων και την ύφεσης.Βέβαια, η ιδιότητα του μάρκετινγκ να είναι πάντα επίκαιρο,εξωτερικεύοντας σημάδια μοντερνισμού, οφείλεται οτι σαν επιστήμη εξελίσσεται και ακολουθεί τον άνθρωπο, τις κοινωνικές ομάδες,τις τάσεις και τις ιδέες ,συστατικά τα οποία το συνθέτουν.

Α. Φάση - Προσανατολισμός στην Παραγωγή


   Η Βιομηχανική επανάσταση έδωσε την δυνατότητα στις παραγωγικές μονάδες να εστιάσουν τις προσπάθειές τους στην αύξηση του παραγόμενου προϊόντος επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας (μείωση του κόστους παραγωγής,αυξάνοντας την ποσότητα της παραγωγής) . Περί τα χρόνια 1730-1750, πριν την ιστορική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας και ανάπτυξης της οικονομίας και της δομής της κοινωνίας η ζήτηση αγαθών ήταν υψηλότερη από την αντίστοιχη προσφορά τους.Έτσι, για χρόνια και μέχρι τον προϊοντικό κορεσμό και όσο η ψαλίδα μεταξύ ζήτησης-προσφοράς συνέκλινε, οι μονάδες παραγωγής έψαχναν τρόπους αύξησης και βελτιστοποίησης της παραγωγής.Μέχρι τότε, βασική φιλοσοφική προσέγγιση επιχειρησιακής κουλτούρας ήταν πως ότι παράγεται μπορεί να πουληθεί.


Β. Φάση - Προσανατολισμός στην Πώληση 



Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η συνεχόμενη αύξηση της παραγωγής οδήγησε τελικά σε πλεονάζουσα παραγωγική δυναμικότητα μονάδων και εργοστασίων. Έτσι επόμενη αντίδραση των διοικήσεων, ήταν η δημιουργία ομάδων πωλητών άρτια καταρτισμένων και ενημερωμένων ως προς το προϊόν αλλά και προς την αγορά του αυτό θα στόχευε. Βασικός στόχος του πωλητή ήταν να πουλήσει ένα προϊόν που υπήρχε σε πλεονασμό.Έπρεπε δηλαδή ,να αναδείξει τα βασικά πλεονεκτήματα του προϊόντος έτσι ώστε ο υποψήφιος πελάτης να νιώσει ότι το έχει πραγματικά ανάγκη κι έτσι να προβεί στην αγορά του.Ακόμη, υποστηρικτικό χαρακτήρα είχαν οι πρωτοεμφανιζόμενες έντυπες διαφημίσεις. Βασικές αδυναμίες του προσανατολισμού αυτού είναι ότι:
  1. Δεν λαμβανόταν ποτέ υπόψη κατά τον σχεδιασμό του προϊόντος οι ανάγκες των καταναλωτών και πως αυτές θα ικανοποιούνταν καλύτερα.
  2. Για τον σχεδιασμό υπεύθυνος ήταν μόνο ο διευθυντής παραγωγής ,ο όποιος έδινε βαρύτητα μόνο στην καινοτομία και βέλτιστη παραγωγή.

Γ. Φάση - Προσανατολισμός στην αγορά (στο μάρκετινγκ) 




Ο κορεσμός των προϊόντων και των αγορών, η αύξηση του ανταγωνισμού και τα αυξημένα κόστη παραγωγής, οδήγησαν στην φιλοσοφία-προσανατολισμός στην αγορά.Πιο συγκεκριμένα, ο προσανατολισμός αυτός έχει ως κύριο μοχλό λειτουργίας την έρευνα.Η έρευνα αποσκοπεί στην συλλογή πληροφοριών που σχετίζονται με τις ανάγκες και επιθυμίες των καταναλωτών.Μέσω αυτής, η επιχείρηση είναι σε θέση να γνωρίζει τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων και διαμέσου αυτής της γνώσης ψάχνει τρόπους και νέες τεχνικές παραγωγής και να δημιουργήσει το προϊόν , το αγαθό ή την υπηρεσία που θα ικανοποιήσει αυτή την ανάγκη.
Κλείνοντας, αξίζει να σημειωθεί, πως ο προσανατολισμός αυτός δεν έχει υιοθετηθεί από τις περισσότερες Ελληνικές επιχειρήσεις καθώς είναι προσκολλημένες στην φιλοσοφία των πωλήσεων. Προτιμούν να παράγουν , να εισάγουν και να εμπορεύονται με τον τρόπο που αυτοί γνωρίζουν παρά να δοκιμάσουν κάτι νέο, ριζοσπαστικό για αυτούς και τις περισσότερες φορές λειτουργικό.Ακόμη, η ύφεση και η οικονομική κρίση στην χώρα μας, έχουν βαρύτατες ευθύνες για τον παραγκωνισμό του προσανατολισμού στο μάρκετινγκ. Οι περιορισμένες πωλήσεις οδηγούν σε αποφάσεις απενεργοποίησης της φιλοσοφίας αυτής, ενισχύοντας δε την φιλοσοφία και τον προσανατολισμό της πώλησης.